duminică, 24 ianuarie 2010

Regulament campionat biliard




SISTEM DE JOC

  • BILA 8 / 9
  • GRUPE + PLAYOFF (PIRAMIDA SIMPLA ELIMINATORIE)


Etapa I (grupe) – toti jucatorii


Se formeaza 4 / 8 / 16 grupe egale cu 3 / 4 / 5 jucatori prin tragere la sorti de catre organizatori. Fiecare jucator va sustine cate 1 partida cu fiecare adversar din grupa sa.Se vor califica in etapele urmatoare primii 2 jucatori din fiecare grupa in functie de victoriile directe. In cazul unei departajari intre mai multi jucatori se va lua in considerare frame - avantajul (numar tuturor frame-urilor castigate in cadrul grupei). In cazul unei egalitati perfecte se va lua in considerare jocul direct intre pretendenti. Catigatorul jocului direct va avea castig de cauza. 

Etapa II (playoff) – 8 /16 / 32 jucatori

Vor ramane in campionat 8 / 16 /32 jucatori in urma etapei I. Acestia vor juca meciurile in sistem playoff 1 partida astfel: jucatorii clasati pe locul 1 la o grupa vor juca partide cu jucatorii clasati pe locul 2 la alta grupa. Se vor califica in etapele urmatoare 4 / 8 / 16 jucatori. 

Etapa III (playoff) – 8 /16 jucatori

Vor ramane in campionat 8 / 16 jucatori in urma etapei II. Acestia vor juca meciurile in sistem playoff 1 partida. Se vor califica in etapele urmatoare 4 / 8 jucatori. In cazul 8 jucatori se realizeaza partida 1 playoff intre acestia.

Etapa IV (playoff) - 4 jucatori

In cazul etapei IV se vor juca meciurile in sistem playoff 1 partida. Pierzatorii vor juca finala mica si castigatorii vor juca finala mare.

Finala mica – 2 jucator

In cadrul acestei etape (finala mica) vor juca pierzatorii din etapa III / IV si se vor disputa locurile 3 si 4 din cadrul campionatului. Acestia vor juca meciul in sistem playoff 1 partida. 

Finala mare – 2 jucator

In cadrul acestei etape (finala mare) vor juca persoanele castigatoare din etapa III / IV si se vor disputa locurile 1 si 2 din cadrul campionatului. Acestia vor juca meciul in sistem playoff 1 partida. 

 

ATENTIE:

Lovitura de deschidere a fiecarui meci va fi stabilita prin intermediul bilei albe, respectiv jucatorul ce va apropia mai mult bila de marginea inferioara va avea lovitura de deschidere. Lovitura de deschidere va fi, dupa aceea, alternativa intre jucatori.



In functie de numarul participantilor inscrisi, organizatorii pot aduce modificari ad-hoc sistemului de joc.


Regula
ment bila 8
 
Obiectul jocului
Bila 8 este un joc de biliard in care fiecare lovitura trebuie anuntata si care se joaca cu o bila alba si 15 bile-tinta numerotate de la 1 la 15. Un jucator trebuie sa introduca in cosuri bilele numerotate de la 1 la 7 (culori pline), in timp ce adversarul sau va trebui sa joace bilele de la 9 la 15 (cele dungate). Pentru a castiga jocul, un jucator trebuie sa introduca in mod regulamentar in cosuri setul sau de 7 bile si, in final, bila neagra.

Lovitura anuntata
In acest tip de joc de biliard, loviturile al caror scop este evident nu trebuie anuntate. Este dreptul adversarului sa intrebe care va fi bila-tinta si cosul in care urmeaza a fi introdusa, in cazul in care acest lucru nu-i este clar. Loviturile cu manta sau combinatiile nu sunt considerate evidente si trebuie anuntate, atat bila-tinta cat si cosul tintit. Cand se anunta o lovitura, nu este niciodata necesar sa se indice detalii cum ar fi numarul de ricoseuri din mante, carambolurile etc. Bilele introduse in cosuri ca urmare a unei greseli raman in cosuri, indiferent carui jucator apartin. Spargerea de debut a bilelor nu este o lovitura anuntata. Jucatorul care executa lovitura de spargere are dreptul sa ramana la masa de joc daca a introdus in mod corect o bila-tinta.

Gruparea bilelor
Bilele sunt grupate intr-un triunghi avand bila 8 in centrul triunghiului si bila din varful triunghiului pe punctul de fund. Bilele din colturile triunghiului trebuie sa fie din gupuri diferite (intr-un colt o bila plina, iar in celalalt o bila dungata).

Spargerea alternativa
Lovitura de deschidere a fiecarui meci va fi stabilita prin intermediul bilei albe, respectiv jucatorul ce va apropia mai mult bila alba de marginea superioara va avea lovitura de deschidere. In timpul campionatului, dreptul de a sparge bilele altemeaza la fiecare joc nou.

Faulturi la lovituri sarite si ocolite
Daca un meci nu este condus de un arbitru, atunci jucatorii trebuie sa fie constienti ca, daca in incercarea de a executa o lovitura sarita sau ocolita bila alba va atinge in traiectoria sa alta bila decat bila-tinta (chiar si in cazul cand aceasta atingere s-a produs cu tacul, mana, prelungitorul etc.) lovitura respecfiva va fi considerata fault.

Lovitura de spargere regulamentara
Pentru a executa o spargere regulamentara, cel ce sparge va trebui: - fie sa introduca o bila in cos; - fie sa trimita in manta cel putin patru bile numerotate. Daca nu reuseste sa indeplineasca cel putin una din aceste conditii, lovitura se considera fault, iar jucatorul care vine la masa are dreptui de a opta intre: - a accepta pozitia de pe masa si a juca; - a solicita regruparea bilelor pentru a executa el insusi lovitura de spargere, sau de a oferi adversarului aceasta posibilitate.

Scratch la o spargere regulamentara
Daca un jucator comite scratch (adica introduce bila alba intr-un cos): - toate bilele intrate in cosuri raman acolo (exceptie: bila 8, vezi regula 9.); - lovitura este considerate fault; - masa este deschisa (adica spargerea se considera corect efectuata, iar alegerea bilelor nu s-a facut inca). Atentie! Jucatorul care urmeaza la masa are bila alba in mana (free-ball), in spatele liniei de bataie, si nu are dreptul sa loveasca o bila-tinta care se afla in spatele acestei linii, cu exceptia situatiei in care trimite mai intai bila alba in afara zonei de bataie, facand-o sa revina in interiorul acesteia dupa impactul cu o manta sau cu o alta bila.

Bile colorate sarite de pe masa la spargere
Daca un jucator care executa spargerea de debut face ca una sau mai multe bile colorate sa sara de pe masa, se considera fault si adversarul are dreptul de a opta intre: - a accepta situatia de pe masa si a juca; - de a beneficia de fault cu bila alba in mana (free-ball), in spatele liniei de bataie.

Bila 8 intra in cos din spargere
Daca bila 8 intra in cos, direct din spargere, jucatorul aflat la masa poate cere fie regruparea bilelor, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea jocului. Daca jucatorul aflat la masa comite scratch la spargere si, totodata, introduce in cos si bila 8, adversarul are dreptul de a cere fie regruparea bilelor pe masa, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea jocului cu bila alba (free-ball) in mana in spatele liniei de bataie.

Masa deschisa
Masa este ,,deschisa" atunci cand alegerea grupurilor de bile (culori pline sau dungate) nu s-a facut inca. Cand masa este deschisa, este regulamentar sa lovesti o bila plina mai intai pentru a introduce una dungata sau invers. Nota: masa este intotdeauna deschisa dupa spargerea de debut. Atunci cand masa este deschisa, este regulamentar sa se poata lovi mai intai orice bila plina, dungata sau bila 8. Daca masa este deschisa si bila 8 este cea aleasa drept tinta si lovita cu bila alba, atunci: - jucatorul pierde randul; - masa ramane deschisa; -bilele introduse neregulamentar in cosuri raman in cosuri si jucatorul care vine la masa trebuie sa joace din pozitia existenta pe masa.

Alegerea grupurilor de bile
Alegerea bilelor de culoare plina sau dungate nu se face in urma loviturii de spargere, chiar daca bilele introduse fac parte din una sau din ambele grupe. Masa este deschisa intotdeauna dupa lovitura de spargere. Adjudecarea grupei se face doar dupa ce un jucator a introdus in cos, in mod regulamentar, o bila anuntata, dupa momentul in care s-a creat situatia de masa deschisa.

Lovitura regulamentara
La toate loviturile (cu exceptia celei de spargere sau cand masa este deschisa), tragatorul trebuie sa loveasca mai intai una din bilele grupei sale si: - sa o introduca in cos; - daca nici o bila nu este introdusa dupa impactul cu bila alba, oricare bila de pe masa trebuie sa atinga o manta. Daca nici una din aceste conditii nu este indeplinita, lovitura este considerata fault.

Lovitura de siguranta
Exista o posibilitate prin care jucatorul, indiferent din ce motive de tactica, poate ceda randul adversarului dupa ce introduce in mod corect o bila. Aceasta posibilitate se numeste lovitura de siguranta si este considerata regulamentara. Daca jucatorul care este la masa vrea sa joace la siguranta, introducand in cos o bila clara, va trebui sa anunte siguranta inaintea executarii loviturii ("SAFETY BALL"). Daca anuntul nu este facut si una din bilele grupului sau este introdusa in cos, va trebui sa joace in continuare. Orice bila introdusa in cos in urma unei lovituri de siguranta ramane in cos.

Punctajul
Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza introducerea in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa introduca regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si bila 8. Jucatorul va introduce bila 8 in coltul ales si comunicat partenerului.

Lovituri combinate
Loviturile in combinatie sunt permise; bila 8 nu poate fi folosita prima in combinatie, cu exceptia situatiei cand masa este deschisa.

Bilele introduse neregulamentar in cosuri
Se considera ca o bila a fost introdusa neregulamentar in cos atunci cand: - se comite fault in cadrul aceleiasi lovituri; - bila nu intra in cosul in care a fost anuntata; - nu se anunta siguranta inaintea executarii loviturii. Bilele introduse neregulamentar raman in cosuri.

Bilele colorate sarite de pe masa
Daca o bila colorata sare de pe masa, se considera fault, iar jucatorul isi pierde randul. Daca acest lucru se intampla cu bila 8, se pierde jocul. Bilele sarite nu se vor repune in joc.

Jucarea bilei 8
Atunci cand se joaca bila 8, un scratch sau un fault nu inseamna pierderea meciului daca bila 8 nu este introdusa in cos sau nu sare de pe masa. Jucatorul care vine la masa are bila alba in mana (free-ball). Jucatorul va introduce bila 8 in coltul ales si comunicat partenerului. Coltul ales poate diferi la fiecare intoarcere a jucatorului la masa, indiferent de coltul ales de adversar.

Pierdere jocului
Un jucator pierde jocul daca comite una din urmatoarele greseli: - comite un fault atunci cand introduce bila 8 (exceptie: vezi bila 8 introdusa la spargerea de debut); - introduce bila 8 din aceeasi lovitura cu care a jucat ultima bila din grupa lui; - face ca bila 8 sa sara de pe masa (valabil pentru orice moment al jocului); - introduce bila 8 in alt cos decat cel desemnat; - introduce bila 8 cand nu era randul ei.

FAULT= jucatorul pierde randul la masa, iar adversarul are FREE-BALL

FREE-BALL = jucatorul poate aseza bila alba oriunde pe masa (exceptie facand lovitura de deschidere)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu